Nog te bezien


Nog te bezien,  is een verzameling van boeken en documentaires die ik nog wil belezen of bekijken.

En elke eerste dinsdag van de maand ( en soms ook op een willekeurige dag) deel ik op  Facebook en Twitter een titel van een boeiend boek of documentaire dat te maken heeft met kunst of filosofie.

Aanbevelingen zijn van harte welkom.

 

9780500239322_300

 

  •  Meyers, William. Bio Art.  Altered Realities. Thames & Hudson:  6 oktober, 2015.

 

Snijvlakken boeien, omdat het grenzen opzoekt en aangeeft. En niet zelden komen verschillende disciplines zoals wetenschap, kunst en biologie met elkaar in aanraking. William Meyers schreef een boek over de cross overs tussen deze inmiddels verweven werelden van onderzoek. Bio Art is de combinatie van kunst en biologie. Materiaalkeuze, technieken, uitvindingen, invalshoeken en toepassingen. Hoe geniaal ook, vaak komt de ethische kant om de hoek kijken: Waar kan en mag het?

IA contextual introduction traces the roots of bio artistic practice, followed by four thematic chapters: Altering Nature, Experimental Identity and Mediums, Visualizing Scale and Scope, and Redefining Life. The chapters cover the key areas in which biotechnology has had an impact on today’s world, including ecology, biomedicine, designer genomes, and changing approaches to evolutionary theory, and include profiles of the work of sixty artists, collectives, and organizations from around the world. Interviews with eight leading bio artists and technologists provide deeper insight into the ideas and methods of this new breed of creative practitioners. –http://thamesandhudsonusa.com/books/bio-art-altered-realities-hardcover

 

 


Omslag-de-consequenties-KLEINER

De consequenties is een roman over de keuze tussen verdwijnen en overleven, en het grote verlangen door een ander gezien te worden.

 

 


 

Layout 1

This is a book about art. What is art? Why is it so important? What does art tell us about ourselves? In Strange Tools: Art and Human Nature I engage these questions.


 

 

 

1001004001817727

Wat moet ik doen? Dit boek vertrekt vanuit de vaststelling dat in de huidige westerse cultuur de keuze wat te doen een wijdverbreid vraagstuk is geworden. De traditionele waarden hebben grotendeels hun gelding verloren. Mensen moeten daarom steeds vaker op eigen kracht keuzes maken in het leven.

Kees Vuyk (1953) is filosoof en psycholoog. Hij is de auteur van de boeken Homo volens. Beschouwingen over de moderne mens als willende mens naar aanleiding van Nietzsche en Heidegger (1990), De esthetisering van het wereldbeeld. Essays over filosofie en kunst (1992) en De treurnis blijft. Essays over melancholie en verbeelding (1995). Hij is directeur van Theater Instituut Nederland.


9789045029481-de-thigmofiel-l-LQ-f

Het is de plezierige tegenhanger van claustrofobie: thigmofilie, de liefde voor de kleine ruimte, het verlangen naar geborgenheid, grond onder je voeten, het gevoel dat wegkruipen de beste oplossing is. Midas Dekkers heeft begrip voor die kat, die kakkerlak, die mens. In een tochtige wereld vol licht, lucht en kale vlaktes, is het goed om je veilig te voelen. Dekkers schrijft en filosofeert met vertrouwde verve over het tastbare geluk op de vierkante meter.


61PVgS+FP3L._SX480_BO1,204,203,200_

Shaw has produced many handsome project-based books over the course of his ever-evolving career, but The Rinse Cycle is, incredibly, his first ever full-scale survey. It brings together more than 100 paintings, sculptures, drawings and videos from the last 25 years, a superb introduction to a quintessential American artist.


finding-vivian-maier

  • Finding Vivian Maier:  Directed by John Maloof, Charlie Siskel.

Kijk op NPO: http://www.npo.nl/close-up/30-10-2014/AT_2022927

Of lees meer:     http://www.findingvivianmaier.com/

Finding Vivian Maier is the critically acclaimed documentary about a mysterious nanny, who secretly took over 100,000 photographs that were hidden in storage lockers and, discovered decades later, is now among the 20th century’s greatest photographers. Directed by John Maloof and Charlie Siskel, Maier’s strange and riveting life and art are revealed through never before seen photographs, films, and interviews with dozens who thought they knew her.


9200000046234095

Nein. een manifest is het geesteskind van Eric Jarosinski, de zelfverklaarde ‘mislukte intellectueel’ achter @NeinQuarterly, een ‘Verzamelplaats van Utopische Ontkenning’ die het aforistische potentieel van Twitter gebruikt om de existentiële afgrond van het moderne bestaan te dichten – om erachter te komen dat die bodemloos is. (….) Geïnspireerd door de aforismen van Theodor W. Adorno, Nietzsche, Karl Kraus en Walter Benjamin onderzoekt Jarosinski in zijn kenmerkende beknopte stijl op speelse wijze de existentiële grenzen van ons moderne leven.  http://www.bol.com/nl/p/nein/9200000046234095/


1001004002062532

M. Doorman. De Romantische orde. Bert Bakker. Mei 2012.

Elk hoofdstuk van Maarten Doormans nieuwe boek De romantische orde begint met een Nietzsche-citaat. Was Nietzsche dan een romanticus? Niet als je hemzelf mag geloven. Romantiek associeerde hij vooral met zijn vroegere vriend Wagner, en dat belooft niet veel goeds. Nietzsche wees romantiek af als een symptoom van `décadence’, als een `hulpmiddel voor een gemankeerde realiteit’, dat enkel op `nihilisme’ kon uitlopen. Daar staat tegenover dat zijn eigen `Dionysische’ denkbeelden net zo goed romantisch kunnen worden genoemd, met zelfs aanwijsbare wortels in de Duitse Frühromantik.

Doorman heeft het overigens niet over de Romantiek als stroming in de cultuurgeschiedenis, hij heeft het over de `romantische orde’. Daarmee bedoelt hij iets dat het midden houdt tussen Michel Foucaults `epistème’ en Thomas Kuhns `paradigma’: een historische `dieptestructuur’ die – veelal onopgemerkt – de mogelijkheden van ons weten en ervaren afbakent en bepaalt, als een raster of een horizon. http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/een-zon-die-maar-niet-wil-ondergaan


Muziek_ervaren

 Albert van der Schoot, Erik Heijerman, Gerrit Steunebrink (a), Hans Fidom, Jacomien Prins, Maarten Beirens, Marlies De Munck, Oane Reitsma, Rob van Gerwen, Thomas Baumeister: Muziek Ervaren.  Uitgeverij Damon. 12 februari 2014

Muziek kan op vele manieren worden ervaren. Als kunst, als entertainment, om op te dansen, als decoratie in een lift, bij officiële ceremonies of bij religieuze rituelen. Luisteren wij bij die verschillende gelegenheden op een andere manier? Wat is het verschil tussen klank en muziek? Waarom spreken wij meestal in metaforen over muziek? Heeft muziek een eigen betekenis of staat ze in het teken van iets hogers? Is muziek kunst en door welke middelen krijgt muziek zeggingskracht? Hoe beïnvloeden muzikale stijlen uit verschillende werelddelen elkaar, zoals Turkse volksmuziek en jazz? Welke invloed heeft het gebruik van elektronica op het componeren? Deze en andere vragen komen aan bod in dit boek waarin de muzikale ervaring centraal staat. Twee historische bijdragen vertellen over de relatie tussen toongeslachten en affecten, en over hoe er in de zeventiende eeuw werd gedacht over de toonsoorten in verband met lichaamssappen en over de invloed van muziek op jicht. – Uitgeverij Damon


51NSKKw896L._SY344_BO1,204,203,200_

Ravenscroft, Ian. The Philosophy of mind. A beginners guide. Maart 2005. Oxford University Press.

Topics discussed include dualism, behaviorism, the identity theory, functionalism, the computational theory of mind, connectionism, physicalism, mental causation, and consciousness. The text is enhanced by chapter summaries, a glossary, suggestions for further reading, and self-assessment questions. – Amazon


41M7qB1g5BL._SX340_BO1,204,203,200_

Anscombe, G.E.M, Hacker, P.M.S,  Schulte, J. Philosophical Investigations. Revised 4th edition by P.M.S Hacker and Joachim Schulte. Blackwell Publishers, 2001.

The book was not ready for publication when Wittgenstein died in 1951. G. E. M. Anscombe translated Wittgenstein’s manuscript, and it was first published in 1953. There are two popular editions of Philosophical Investigations, both translated by Anscombe:

The text is divided into two parts, consisting of what Wittgenstein calls, in the preface, Bemerkungen, translated by Anscombe as “remarks”.[3] In the first part, these remarks are rarely more than a paragraph long and are numbered sequentially. In the second part, the remarks are longer and numbered using Roman numerals. In the index, remarks from the first part are referenced by their number rather than page; however, references from the second part are cited by page number. The comparatively unusual nature of the second part is due to the fact that it comprises notes that Wittgenstein may have intended to re-incorporate into the first part. Subsequent to his death it was published as a “Part II” in the first, second and third editions. However, in light of continuing uncertainty about Wittgenstein’s intentions regarding this material, the fourth edition (2009) re-titles “Part I” as “Philosophical Investigations” proper, and “Part II” as “Philosophy of Psychology – A Fragment.” – Wikipedia.

 

 


 

 

cover

Nootenboom, Cees. Een duister voorgevoel. Reizen naar Jheronimus Bosch. 2016 De Bezige Bij

In dit rijk geïllustreerde essay beschrijft Cees Nooteboom zijn reizen naar zeven schilderijen van Jheronimus Bosch in Lissabon, Madrid, Gent, Rotterdam en Den Bosch. Zag hij als twintiger een andere Jheronimus Bosch dan nu als tachtiger? Wat heeft een schrijver uit de twintigste eeuw gemeen met een schilder uit de vijftiende eeuw? Ze komen uit hetzelfde land, maar zouden ze elkaar nog verstaan als ze met elkaar konden spreken? Kunstkenner en reiziger Nooteboom buigt zich op indringende wijze over het raadsel Bosch. – De Bezige Bij

 

 

 

 



 

NB: Denkkaders ontvangt geen vergoeding voor het plaatsen van titels & de beschrijving van de boeken is afkomstig van de bijgevoegde link.

Tips?

[contact-form-7 404 "Not Found"]