Le Chaperon Unlimited


Le Chaperon Unlimited

De ingetogen, eigengereide stem van het vakmanschap praat langzaam en met aandacht. Uniek, exclusief en kwalitatief, zijn termen die in de naam van de vakman rammelen aan de waarde van de machinaal gefabriceerde massa collecties. En het gefluister krijgt gehoor.

Vicky Janssen, oprichtster en curator van Le Chaperon Unlimited selecteert vanuit de liefde voor kwaliteit, uniciteit, en identiteit, makers uit verschillende disciplines. Een online ruimte waar producten en portretten van de makers samen komen. Met elk geselecteerde maker is er een uniek proces wat op diverse manieren wordt uitgelicht.

Door het verhaal van de makers een podium te geven, ontstaat er een nieuwe dimensie, beleving van het product. De liefde voor het materiaal, de drang naar creëren en vernieuwing zijn voor de consument interessant wanneer het wordt uitgelegd. Op die manier wordt een proces begrijpbaar. De keuzes achter een product maken een item exclusiever, unieker en geven een meerwaarde voor de consument.

 Hunacturing

Vakmanschap is een erfgoed, dat door samenwerkingsverbanden met ondernemers en ontwerpers nieuwe betekenis verwerft in de maatschappij. Nieuwe disciplines en ontwerpen geven in relatie met de tradities van de ambacht innovatieve gebruiksvormen. De communicatie van het verhaal, het proces en de liefde voor het vak maken geven ons als consument een gevoel van betrokkenheid. En wellicht ook een interessant verhaal als antwoord op de vraag waarom we kopen wat we kopen.

Een voorbeeld waarin Le Chaperon Unlimited samen met Lore Langendries, story telling, gebruiksvorm en vakmanschap een spannende samenwerking laat aangaan is te zien in het project Holstein LL 1401.Lore Langedries maakt abstracte kunst bereikbaar en begrijpbaar door in de installatie de consument te betrekken. Elke brooche is uniek in zijn soort en kan worden gekocht. Door de verkoop ontstaat er een band met de consument: de eigenaar van de brooche wordt opgenomen in het geheel van de installatie. Het project balanceert tussen het vakgebied van de ambacht en industrie. Of zoals Lore het zelf stelt, op de grens van natuur, ambacht en manufacturing: HUNACTURING.

Onschatbare waarde

Wat mij interesseert is waar de meerwaarde ligt voor de consument, van initiatieven waar vakmanschap en ambachten centraal staan. Wanneer en waarom maken wij de keuze om ons koopgedrag te veranderen? Wanneer kiezen we voor lange termijn bevrediging met de keuze voor tijdloze kwalitatieve producten, in plaats van de snelle bevrediging en de vluchtigheid van impuls aankopen? Is het van belang het zwaartepunt bij de consument te verschuiven van het materiële eigendom naar de intellectuele gedachte en kennis achter een product?

De keuze voor een product van een vakman is een keuze voor kwaliteit, duurzaamheid en uniciteit. Het (nog onuitgesproken) verhaal achter een product geeft een meerwaarde, omdat het ons als consument vertelt dat er tijd en aandacht in zijn vastgelegd. Een menselijke factor dat we door het eindproduct beleven. En juist aan tijd en aandacht lijkt er een chronische schaarste in onze samenleving, en maken derhalve de producten van de vakman van onschatbare waarde.